Historia GAMK

Gdański Klub Motocyklowy powstał w połowie 1946 roku we Wrzeszczu. W nieistniejącej już kamienicy przy ulicy Grunwaldzkiej, zaraz za rogiem Miszewskiego, mieściła się restauracja „Bachus”, za którą, na obszernym dziedzińcu znajdowała się pierwsza na Wybrzeżu Szkoła Samochodowa „Ster”, należąca do Związku Zawodowego Transportowców.
Kierownikiem szkoły był Zygmunt Fronczek, z którego inicjatywy przy tejże instytucji powstał Gdański Klub Motocyklowy. Klub zgromadził entuzjastów sportów motocyklowych.

Trudno dziś wymienić nazwiska wszystkich działaczy i zawodników z tamtych lat. Wiadomo, że Prezesem Klubu został wspomniany już Z. Fronczak, a członkami Zarządu, działaczami, a często i zawodnikami byli między innymi : Kazimierz Duszota i jego żona, Stanisław Stróżyk, Romuald Nikityn, Marian Pluta, Paweł Koman, Walerian Gampe senior-działacz, Zdzisław Gampe junior-zawodnik, J. Hłasko, W.Woronowicz, Stanisław Kaczorowski. Grupa członków wzrastała dość szybko, pojawiali się nowi zawodnicy tacy, jak: Józef Klasa, Edward Kamrowski. Część członków brała udział w różnych imprezach, na motocyklach będący często „łupami” wojennymi. Byli również tacy, którzy nie mięli motocykli, a nawet nie umieli na nich jeździć, ale fascynowali się motoryzacją. Charakterystyczne było jednak to, że wszyscy chętnie włączali się do wszelkich działań Klubu.

Działalność sportową klub zainaugurował zawodami „Po gruzach Gdańska”, które w imponującym stylu wygrał Jerzy Dąbrowski na Triumphie – Sahara 250. Był to pierwszy sukces jednego z najlepszych zawodników w historii sportów motocyklowych w Polsce. W tym samym roku GKM zdołał jeszcze zorganizować zawody na bieżni żużlowej Stadionu Miejskiego w Gdyni i stadionie „Gedanii” w Gdańsku oraz ogólnopolski rajd motocyklowy „O złoty puchar Wybrzeża”.